11.1.11 Pukul 11:11

Baiklah, tarikh hari ini agak sedap. Selalunya kalau tarikh macam ni bersepah orang buat perkahwinanlah. Yang couple pulak dating-lah, dan sebagainya. Maklumlah kononnya buat kenangan terindah. Lepas pukul 12 malam dah berubah tarikh. tak boleh reverse balik. Mai ai skemanya ayat gua. Tettt


Tapi gua nak cerita balik tentang member gua yang cantik molek tembam dulu. Nama dia Cik Ladybird , bukan nama sebenar. Yang kononnya nak diet bagi slim badan. Tak tahu lah badan dia sekarang macam mana. Dengar-dengar dah jadi "slim dah. Hehe. Sorry Cik Ladybird.Nak tahu lebuh lanjut klik sini.

Sebenarnya hari ini hari lahir cik Ladybird. Jadi sengaja gua apdate blog gua nak wish untuk dia. Nak wish kat Facebook gua segan pulak. Anyway Happy Birthday Cik Ladybird

P/s Cik Ladybird, bila anda baca blog gua, cepat - cepat call gua. Ada hadiah. sekian

If I Die Tonight

Well, if I die tonight
I wonder where I'll be tomorrow
Nobody cry, please push away the sorrow
'Cos I have been the best of man
The best of friends
The best of mum and daddy's last son
The best of anything
Tell Joe here's the last one

If I die tonight
Will I be forgiven
For all the people I've been slackin' with when i was livin'
Those who I've hurt their hearts
Took advantage of and even lied to
Hug you one last time for forgiveness
Yea, I would like to

If I die tonight
Would you feel the loss
Tomorrow would you dial my number by accident
And then suddenly paused

If I died tonight
I wonder who would get to keep my caps and shoes, jerseys
Even my little stuffed crocodile, Coco too
Get my cellphone, message everyone from A to Z
Tell them this ain't Malique
He passed away last night
Pray he rest in peace

If I died tonight
What wouldcha think of my room
When you see blue
Wanted to clean it up this morning
But then I never knew

If I died tonight
What would happen to Tim
How long would it take before she kissed another man
God damn
At fast food joints
Would you still order the same combo meal for 2
Things I wish I knew

If I die tonight
You know we'll be alright
Just smile for me
Reminisce the fond memories

Kadang Ku Tertawa Sendiri

Minta maaf

Gua tahu gua banyak buat salah sepanjang tahun ni. Gua nak minta maaf kepada Ibu bapa gua sebab tak dapat balik beraya tahun ni. Gua nak minta maaf gak kepada kawan-kawan UTEM. Gua tau ada yang kecik hati, marah dan sebagainya. Gua tak mahu kita bermusuhan. Biar bilangan kawan tu kekal. Tak mahu berkurangan. Lebih tak apa. Masuk depan nanti gua akan memperbaiki lagi kelakuan diri ini. Gua tak kesah kena tegur. Marah pun tak apa. Gua maafkan segala dosa korang kat gua. Lagipun kita semua bernafas udara yang sama. Belajar dalam kelas yang sama. Everything kita buat sama-sama. Jadi apa salahnya kita bermaaf-maafan.

Kenangan Yang Bangang

Memang banyak kenangan gua. Yang paling gua ingat time gua kena tolak masuk dalam kolam air panas kat Gadek Melaka. Berasap babe. haha. Gua dah syok borak ngan member gua, nama dia Siti Fatimah. Heee. Agak klasik nama dia. Tiba-tiba satu mamat entah celah dunia mana dia muncul dan tolak gua. Masak dua biji telur gua. Mati semua sperma. Celaka betol mamat tu. haha.

Ada pula time Hari Raya Aidil Fitri. Yang ni memang gua berterima kasih la ngan minah sorang ni. Nama dia Wendy Riberd bulan. Bukan nama sebenar. Cuti 2 minggu memang amat memijak hati. Jalan-jalan ngan minah ni. Beli baju raya. Yang minah ni pula agak shopaholic "sket". Memang enjoy sakan la kami. Siap cari kereta lagi tu. Kenari babe. Warna hijau then dalam ala-ala harimau. haha. Makan sama-sama ngan dia. Best la.

Projek Hilang Akal

Yang satu lagi, main baling selipar. Ni kerja gila yang tak berseni langsung. Kalo gua tak silap lepas Test. Malam-malam pegi padang, Gumpul ramai-ramai, bahagi-bahagi kumpulan then main. Tengah malam buta sambut selipar tak kah gila. haha. Tapi malam tu gua ngaku memang seronok.


Air Terjun Gunung Ledang.

Pagi tu gua dapat SMS.
Member : Weii Bro ko nak tak ikut pegi Air terjun.
Gua : Air terjun mana?
Member : Air terjun Gunung Ledang
Gua : Tak kesah. Tapi dengan syarat. Semua housemate gua kena ikut.
Member : ok tak pa. Yang tu biar gua settlekan

Tidak semena-menanya plan dipagi yang tidak diracang pun menjadi. Perjalanan yang entah berapa kilometer. ingatkan dekatlah. Kepala hotak dia. Pagi jalan, malam balik. FISH.

Rekod Hidup

Yang ni gua tak sangka. Status Facebook gua mencecah 400 lebih.


Azam

Gua dan listdown semua azam gua kat buku log gua. Tak cukup. Gua guna kain batik mak gua semata-mata nak tulis azam tahun depan. Mengamuk mak gua.

-Nak berubah jadi anak yang baik
-Ingat solat.
-Belajar elok-elok
-Ubah perangai

notakecil : Tangan gua dah gatal nak beli Nikon DSLR D3100

Cintaku Diatas Kertas

Lagu:

Kekanda dimedan perang,
Adinda di medan seni,
Sama-sama berjuang, sama-sama berbakti,
Untuk ibu pertiwi.




Ikhlas dari,
Kekandamu

Adinda : Bukan lagu ni lah. lagu baru yang atalia dan monolog yang nyanyi

Kekanda : Bila larut malam,
Suasana sepi,
Tara kucha
Tara kucha cha

Tak tahu lagu atalia tu!!

Adinda : Macam tu .. kita date 12.12.2012 aek

Kekanda : Taknak... nak 20.10.2010!!

Adinda : Emmh macam tu 20.10.2010 jam 2010 okey??

Kekanda : Hao a!! (bahasa mandarin).. kanda tunggu. Wangi-wangi tau.

Adinda : Kanda ni gatal la... Hahaha

Kekanda : Awww..

Adinda : Tuutt... Kredit dah habis la. Nanti topup lain la.

Kekanda : Bye sayang. miss you!!

Adinda : Off. (low bett)


p/s : kredit untuk Siti Fatimah dan Hafizi Mohd Zubel

SURAT DARI ANAK MAK YANG DAH TAK NAKAL

Mak..... Terlalu bosan rasaa duduk membilang hari..... Dah hampir sepuluh bulan mak pergi, Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.......itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....dan itu juga terakhir kali nya. Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni......

mak macam dah sedia.....Seminggu sebelum tu......mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......kakak pun rasa hairan.....mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......kengkadang siaran indonesia ..mak terus tekun menganyam...Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....pastu mak jemur karpet-karpet. ..pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak biarkan ruang tu kosong..rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..ada kat dalam almari.....ada kat dalam dalam beg.....ada dalam ASB.....ada kat dalam Tabung Haji..mak cakap tak berapa cukup lagi......ada kat dalam gulung tikar.....


masa tu mak perasan takk..??kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...mak cuma gelak jer...eeemmm...bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....bila malam tu kiter sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan.Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....mak tetap takmau pi hospital.... .dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .tapi kiter berkeras juga pujukk..nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak..kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..mak memang degil..tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakitkami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..



Mak.....amponkan kami semua...kami nak mak sehat...kami sayang mak...kami tak mau mak sakit...kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....ampon kan kami yer mak....

Mak.....Malam itu abang bawa mak ke hospitaldan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,kiter kata nak beli kereta....Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt..kiter jawab pula...kalau tak cukup, mak kan banyak duit...mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....mak buat kenduri kesyukuran... ....Dan kiter masih ingat lagi...bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....Punya la kiter takut...kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....Bila balik sahaja kampong....kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...mak tanya kenapa...?Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...mak, kiter menipu mak kan ..ampon kan kiter.....Mak.....Jam 4.30 pagi 19/08 /2006Bila tiba aja kat hospital.....nurse tengah balut mak dengan kain putih.......mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn


Mak tau tak....Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...Adik kat sebelah diam melayan perasann...Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...jalan di depan terasa makin kelam.....airmata dah tak mampu di tahan....Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..kosong. ...sekosong hati ini.....Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak......Kiter masih ingat lagi....Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....Mak perasan tak.....?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."Bila makcik tu kata gitu...lagi laaaa laju airmata ni...tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....kiter nangis ni.....Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....Takder orang yang bangun lagi.....kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...kiter rindu kat mak....!Takpa la....nanti bila kita selesai sembanyang subuh,kiter baca yassin untuk mak...mak tunggu ya..!Mak..Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali terakhir....Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...Mak rasa tak....masa tu kiter sentuh dahi mak....kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak daya....kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...Airmata kiter tak boleh tahan....Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...badan akak terasa panas...makk...anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .Mak.....Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib....Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...semakin kiter tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...kiter cuba bertahan...memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...Kiter rasa nak telefon mak.....nak cakap dengan mak.....anak mak yang ni dah tak betul kan ..?Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong....Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...Puas la kakak memujuk kiter...Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...rasa nyilu sangat...menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....cukup la sampai sini dulu....kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih....pastu kawan kiter bgtau...simpan je buat kenangan..Kiter cuma tau alamat ni aje...Takper yer mak...kKiter kasi orang lain baca...Kiter stop dulu...sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...akhir kata untuk mak,I LOVE YOU SO MUCHdan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..sampai masuk univesiti....sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...boleh rasa duduk kat negara orang... sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih,

Note: Surat ini berjaya 'menyentuh' banyak hati...selain mampu mengingatkan jasa ibu kita di Malaysia , ia mampu menaikkan semangat kita utk terus berusaha dalam lapangan masing2,dgn izin Allah s.w.t. InsyaAllah..

Juga sesuai dihadiahkan kpd anak2(bg yg sudah memiliki cahaya mata) supaya anak2 kita sentiasa lembut hatinya kesan daripada mmbaca surat ini ,insyaAllah. .Terima kasih saudara umarzahrawi kerana menghantar surat ini kepada iLuvislam.com . Surat ini saya bacakan ketika majlis penutup Islamic Awareness Week di Kolej Yayasan UEM suatu masa dulu. Ramai yang menitiskan air mata ketika itu.


Sumber : iLuvislam.com

Blog VS Diari

Gua ada terbaca satu blog ni. Tuan empunya blog ni menggelar diri dia Ladybird. Gua rasa cik Ladybird ni baru berkecimpung dalam dunia blog ni. Umur blog dia pon belum lagi sampai setahun jagung. Sebulan jagung pun tak. Mungkin seminggu jagung kot.


Haha...

Gua rasa memang patut la semua orang mempunyai blog sendiri. Kalau mahu harapkan tulis kat buku diari tu, ehmm jangan haraplah. Kalau gua bagi buku latihan 40 muka surat tu pun belum tentu habis diguna. Ok berbalik kepada blog cik ladybird ni. Dia guna blog ni sebagai pemangkin semangat dia untuk turunkan berat badan dia. FUHH. Memang terbaik dari ladang. Gua mahu tengok setahun akan datang. Agak-agak bentuk badan Cik Ladybird ni jadi slim atau tak. Kalau slim dah jadi kiut cantik molek, dan yang berminat boleh contact gua.

Hehe...

notakecil : Gua dah puas main Gitar, puas main Facebook, Cuti TInggal 4 hari saja lagi dan gua belum study2 lagi. Sekian terima kasih.

Aidilfitri Yang Tak Macam Aidilfitri

Terlepas

Alhamdulillah sekarang gua dah terlepas semua segala cobaan. Dengan kuiz yang merepek. Soalan yang entah me-laut. Dengan Testnya lagi. Pancaroba lah. Dan sekarang ni bermulalah cuti pertengahan semester. Ramadan pon tinggal sehari saja lagi. Syukur.

Cuti Hari Raya Aidilfitri.

Memang seronok lah.Tapi bagi gua yang hidup diperantauan agak tidaklah seronok. Semua orang tengah excited mahu balik kampung jumpa keluarga. Gua dapat rasakan perasaan itu. Selama beberapa bulan di tanah air orang lain dan balik kampung sempena cuti Hari Raya pulak, Perghh memang best lah. Jumpa Ibu Bapa kat kampung, sanak saudara sana. Aduhai. Memang tarikan graviti untuk balik Sabah tu kuat. Tapi tiket memisahkan.

Mungkin kawan

Sepanjang cuti ni memang boring. Tapi gua berterima kasih lah kepada bunyi kipas, mat- mat rempit yang buat bising, bunyi cengkerik, suara mak cik cleaner yang berbual kedengaran dari kejauhan yang "sanggup" menemani gua masa kesunyian. Tidak lupa jugak loker gua yang tak jemu - jemu melayan karenah gua.

Gol ketiga

Baiklah. tahun ni adalah tahun yang ketiga tidak menyambut Hari Raya Aidilfitri bersama keluarga. Mahu juga balik. Tapi memandangkan tiket kapal terbang tu sama harga macam harga "keropok lekor" maka gua terpaksa Cancel-kan appointment kat sabah. Terima kasih Tiket.

Kosong - kosong

Firstly, Gua mahu minta maaf kepada ibu gua. Kali pertama buat statement minta maaf dalam blog gua. Walaupun dia tak membaca blog gua, tak membaca part ini, tak mengapa. Asalkan gua sayang dia. Dari jauh sajalah gua cium tangan ya. Mahu minta maaf kepada bapa gua. Sangat banyak buat salah. hehe.

Dan gua jugak mahu minta maaf jika ada salah silap kata kepada kawan - kawan gua yang berada di Sabah. Kepada Geng Matrikulasi Labuan pun tidak jugak dilupakan. Minta maaf ya..

Kepada semua pelajar UTeM yang mengenali gua, gua minta maaf. Buat kawan - kawan kelas BMCT tahun 2, gua minta maaf. Sangat - sangat minta maaf jika gua pernah buat salah. Yang tak tertegur bila berselisih tu pun gua minta maaf. Buat budak kelas BMCT tahun 1, mana -mana yang gua tidak layan tu jangan marah. gua belum kenal lagi korang.

Kepada kawan - kawan dalam friendlist Facebook gua, gua nak minta maaf sebab tak berinteraksi dengan korang. tak terbalas komen korang.


Yang terakhir sekali, housemate. Gua nak sebut semua nama korang tapi nama korang ni panjang sangatlah. Tidak apalah. Gua nak minta maaf atas kesilapan gua saat kita semua menjadi housemate. Nanti habis cuti tu bawalah kuih raya ok... hehe

Fisrt time

Sepanjang ramadan tahun ni agak pelik sikit. Berbuka puasa dengan housemate yang bengong. Sahur pon best gak. Tak payah set alarm. Dorang boleh kejutkan. Kenangan paling best berbuka puasa kat Kuala Lumpur area Bukit Belacan. Berbuka kat tepi bukit. Nampak view Kuala Lumpur. Best jugak lah. Tapi yang paling bestnya adalah harga dia. Sky Juice RM1. FISH

Burung Hantu

Seorang anak bertanya kepada ayahnya

Anak : Ayah, tu burung apa?
Ayah : Burung hantu...
Anak : Burung apa?
Ayah : Burung hantu sayang
Anak : Burung apa?
Ayah : Burung hantu nak...
Anak : Burung apa?
Ayah : Burunglah, HANTU...

Temuduga Setiausaha

Ermi pergi temuduga kerja sebagai setiausaha. Apabila pengurus syarikat yang menjadi penemuduga itu nampak Ermi dengan pemakaian yang tak kena dengan konsep dan juga rambut yang berwarna belang putih dan emas, hatinya membentak.
"Aargghh!! Orang macam ni pun ada!!"

Namun, ikut prosedur, Pengurus itu itu tetap kena menemuduga juga si Ermi ni. Jadi, supaya Ermi tidak lulus, Pengurus ini merancang memberi soalan yang susah untuk dijawab. Soal Pengurus kepada Ermi : "Kalau awak dapat buat ayat dalam bahasa inggeris dengan menggunakan perkataan yang saya bagi, saya rasa awak ada peluang untuk kerja ini! Perkatan - perkataannya ialah GREEN, PINK, YELLOW, BLUE, WHITE, PURPLE dan BLACK

Ermi pun berfikir sejenak dan menjawabnya

"I hear the phone GREEN, GREEN...GREEN...., then I go PINK up the phone. I say YELLOW..... BLUE's that? WHITE did you say? Aiya ...! wrong number la... Don't PURPLEy disturb people and don't call BLACK, ok? thank you."

Pengurus pengsan

Cara² Mengorat Lelaki Dan Mengorat Perempuan Part 1

Situasi pertama. Kat library. hahh!! yang ni sesuai sangat untuk yang student² pompuan. Seyes komfem berjaya punyalah. Tak caya cuba korang try.

Awek : Ehh mana telefon I ni. ( kalut kehilangan fon )

Target : Just duduk diam menikus

Awek : Err awak, boleh tak saya pinjam fon awak. Fon saya hilang lah.

Target : Ohh ok ok. Pinjam lah. (bajet macho ). Dalam hati perghhh peluang ni

Awek : terima kasih

tutt tutt tutt tutt

Awek : Ek ehh kat seluar I rupanya. hehe

Sorry la kalau tak faham. Saya memang kurang king kalau bagi orang faham. ahakss.. Kalau nak lebih faham cuba tengok video ni.




Amacam ok tak. Haha.

Situasi Kedua. Kedai topup. Yang ni pulak untuk lelaki pulak. Awek kedai topup semua cantik-cantik ohh. Korang tak caya korang amek kunci motor pecut pegi kedai topup. Jangan kata kampung korang takda kedai topup pulak.

Roy : Ni apa crite ni?

Awek : Ini pek baru Encik. Hotlink pelan mudah. Ada tempoh active berganda

Roy : Kanda ( pancing tu )

Awek : 5 ringgit 7 hari, 10 ringgit 14 hari

Roy : 30 ringgit???

Awek : 60 hariii

Roy : Ohh tak kawin lagi!! (pancing lagi )

Awek : Lebih banyak Encik tambah nilai, lebih lama Encik cakap dengan yang tersayang

Roy : Tadi kanda sekarang sayang...




Amacam ok tak.. haha.. sorry la teknik ni agak menampakkan ke-sengel-an amat terserlah
Nanti gua post lagi cara² mengorat.

Notakecil : agak² aku dah boleh apply keja ngan Fadilah Kamsah macam ni.

Gurau Senda Dalam Selimut

Seorang bapak memanggil anak gadisnya masuk kedalam bilik. Dialog dia lebih kurang macam ni la...

Bapak : Bedah, mai sini sat. Bapak nak tunjuk sesuatu ni.

Bedah : Ya bapak, ada apa?...

Bapak : Mai masuk dalam bilik pastu tolong tutup semua tirai tingkap.

Bedah : Apa???!!! (isk? bapak aku ni? lain macam jerr)

Bapak : Dengar tak bapak kata.....

Bedah : Ya bapak, Bedah dengar... cuma Bedah tak p
ercaya apa yang bapak kata ni.

Bapak : Betulll. Bapak suruh hang masuk dalam bilik pastu tutup semua tingkap. Bedah pun dalam ragu-ragu tu, dia ikut jugak la apa yang bapak dia suruh. Sambil tu dok pikir gak laa... apa la bapak dia nak buat, dah la kat rumah.

Bapak : Okeh... mai duduk sebelah bapak. Heh? heh...

Bedah : Eh!!! bapak, Bedah kena keluar dari bilik
ni. Sat lagi mak balik...abis aaaa.

Bapak : Tak payah risau... mai duduk sini cepat!!!! Jangan bagi bapak berkasar. Bedah pun terpaksa la duduk jugak... hati dia takleh cakap laa... berdebar giler ahhh. Dalam kepala dok terbayang jadi apa la nanti kat dia.

Bapak : Cantikkk!!! Yiihaaa. Astalavista bebeh. Okeh, mai masuk dalam selimut bapak plak.

Bedah : Apa???!!!

Bapak : Masuk la cepat!!! Dok cakap banyak pula
k. Bapak ikat mulut tu karang aaa.

Bedah : Bapak...Bedah takut laaa. (nak nangis)



Bapak : Bedah, tengok ni

Bedah tak sanggup nak tengok... dia pejamkan mata. Di
a tahu, bapak dia dok buang tebiat. Bapak dia dah gila. Kiranya, bapak dia tunjuk tu konon-konon nak intro dulu ler tu. Tapi dalam hati, Bedah teringin gak la nak tengok. Dia pun bukak la mata sikit.

Bapak : Cantik tak jam G-Shock baru bapak ni. Dia ader cahaya bila gelap. Mahal nih!!! Dah, pegi keluar....

Panjang Umurku

Episod ke 3. Episod kali ni awek tu nak buat ala-ala Korea sikit. Kalau korea mesti wajib touching². Cerita tentang detik² seorang bayi yang baru nak melihat indah dunia.

Maka inilah cerita dia

Hari nie aku nak bercerite mase aku ngah baby² lagi. Cite nie tak leh wat kowang nak gelak guling². Cume sekelumit simpati pade aku. Tu pown kalo hati kowg macam tisu lor. huhuhu.Tanggal 11/1/1990 pada pagi hari, tak ingat kol berape, malas lak nak tanye mak aku lahir la seorang baby yg diberi name xxxxxxxxxx. Aku la 2. huhuhuh…

Sebelum detik² kelahiran aku, mak aku terpakse melalui detik² yang mencemaskan. Al maklum la baby first. Hehehehe. Aku rase kedegilan aku dah terjadi sejak aku baby lagi kowt. Sebabnye, punye la mak aku meneran. Dokter pown soh wat..

1 2 3 push…

Mak aku menjerit ngan sekuat2 ati ...

“arghhh!!!! Fuh fuh fuh..’’




Begitu la seterusnye. Tapi aku nie bermasalah cikit. Bukan sebab aku songsang dalam perut tu ok. Aku pown tu tau nape. Last² aku mule rase lemas dalam tu akibat terminum air ketuban manyak sangat. kowang tau tak air ketuban tu per??? Tak tau cri sendiri. Hahahha.. Ok² sambung balek. Akhirnye aku berjaye dikeluarkan. Dalam keadaan lemah. Aku tak berbunyi ape². Dalam otak mak aku kompem dah piker macam². Baby bagun baby.

TIBE2..

Aku tersedak. Aku memuntah kan segale² ape yg aku tertelan mase dalam perut mak aku tu. Nak tau kaler ape muntah aku tu?? Kaler hijau.. ewwww… Tu la degil sangat tak mo kuar. Nak dok gak dalam perut tu lame2. Kan dah dpt penyakit. Hahaha. Aku dulu dew penyakit semput. Maybe sebab mase baby² dulu kowt aku dapat penyakit tu. Tapi sekarang semput aku dah tak dew dah. Dah lame hilang. Syukur la nyawe aku masih pnjang lagi. kalo tak, x dapat aku merase kehidupan seperti sekarang nie… ^_^

To be continue…

Natijahnya : Sayangilah emak kita...

Notakecil : Selamat Pengantin Baru kepada Elnie Binti Manyon dan pasangannya. Semoga Bahagia Ke Akhir Hayat. Amin...

Main - Main

Kali ni gua tak payah nak minta-minta permission dah. Awek ni direct tag gua pasal nak cerita zaman Firaun dia time kecik-kecik dulu kat blog gua. Baru berapa jam gua mengghaibkan diri, dah ramai member gua yang single dan yang 'single' bertanyakan soalan ngan gua. Siap ada soalan OMR lagi tu.

Lelaki 1 : Siapa awek kat entri Diam-Diam Ubi Berisi tu. Cantik tak?

Lelaki 2 : Haha. kau kena terjah.

Kaunter pertanyaan terpaksa dibuka sejam lebih awal sebab ramai yang mahu tau siapalah awek tu. Gua diibaratkan manager kat pompuan ni. Dan member gua ibarat wartawan yang kehausan. Tak kira member gua dari semenanjung ataupun yang berada di borneo. Semua wondering ni.

Maka inilah cerita dia...

Sape sangke aku dulu seorang yang agak extrem. Hehehe. Main bola, main rounders, main kejo-kejo. Main gelongsor kat bukit, panjat pokok pown ade gak. Ape lgi erk. Dah tak ingat dah. Sampai kan balek rumah lambat sikit sebelum 6.30 p.m aku kene kunci kat luar. Kejam!!!! Banyak kali kowt tak leh masuk rumah. Degil rupenye aku nie. Hahahhaa. Aku terjebak ngan semue nie sebab jiran-jiran aku semue keluarkan produk laki jer. Aku yang perempuan nie dah takde kawan perempuan. Main la ngan mereke². Huhuhuh. Smuenye macam-macam kenangan... ^_^..

Bola oh bola

uhuhuhuh..Bile time bola je aku mesti aku jadi penjage gol. Nape erk???? Kalo dieowang tu tendang bola relex tak pew gak. Ceh. Sampai skit sendi-sendi aku nak tahan bola tu dari digolkan... <---- tak kuat lari pasai tu jage gol. wahahaha.. Mungkin aku bole jadi pemain star suatu hari nanti Cristiano Ronaldo.
Gelongsor????

Yang bestnye time main gelongsor jumpe tiko getah @ tikar terbang tak gune. Kotak-kotak. Apew-apew yang buleh meggelongsorkan kami. Smue kami sapu. Hahahaha. Tinggi tak bukit tu ???... tak dew la tinggi sangat. Curam tak bukit tu? Agak lor boleh mencapai kelajuan 30 km/h. Iyer-iyer je aku nie. Yang pentingnye di penghujung bukit tu ade sebuah longkang yg agak muat-muat untok owg masuk... =p.. Yg besttnye 1 kotak tu nek ramai-ramai. 3 ke 4 owang sekali gus. Huhuhuh. Tapi tak men belakang rumah aku. Belakang umah jiran. Sebab bukit belakang rumah aku tak besh. Tak cukup tinggi. hahahaha..

Ade la satu hari tu dok besh2 main-main gelongsor. Mungkin di sebabkan kotak tu terlalu licin, bukit tu nek botak kami dok keje kan. Hahaha. Adek aku nie tak dapat mengawal kelajuan kotak tu. Mungkin transmission kereta time tu rosak agaknya. Tambahan pulak kami dah tambah turbo kat benda tu. last-last terbabas masuk la longkang. Hahaha. Dah lah air die boleh tahan bau die. uwekkk. Nasib bek aku tak nek same mase tu. Kalo tak aku pown berkubang dalam longkang tu.. ^_^

Dah tibe klimaksnye. Huhuhuh..

Rounders... ^_^

huhuhuhuh. Teringat dok main ronders mase kecik-kecik dulu. huhuhuh. gune apew² mende kayu asal bola tu leh pegi jao pown ok la. huhuhuh. Nak ikotkan cerite mase tu aku jadi tukang pembaling bola. Tup² budak tu pukul tepat kearah perut aku. Senak dowh. Tak terkate aku mase tu. rase nak menangis pown aku. Tp kontrol macho. Wahahaha. Budak² dah keliling aku. tnye ok ke tak... =p.. Dak yang pukul bola tu lagi lah mengelabah. Name die Adib. hehehe. pangkat abang daa. sekarang dah keje kowt die. Dah tak penah nampak dah sekarang. huhuhuh. Sejak dari tu bile aku jadi tukang baling bola je pas baling bola aku kompem p tunduk. Takut pisang berbuah due kali. Hahahha

To be continued

Notakecil : hari ni gua paling menang dalam melabur saham. Dua kali Gua terpaksa dikejarkan ke tandas sebab paling sakit perut. haha

Diam-Diam Ubi Berisi

Hari tu gua main Facebook. Tiba-tiba ada sorang awek ni terjah gua. Gua terus bergegas tengok cermin. Tengok kat cermin gua taklah hensem sangat. Taklah popular sangat. Awek ni buat request. Tapi bukanlah request yang tinggi melangit. Dia nak post cerita dia kat blog gua time kecik-kecik dulu. Itu gua bohong. Sebenarnya gua yang minta tulis sejarah jahiliah dia dulu-dulu. *Gua dah minta permission ok*. Jadi inilah kisah awek ni.

Dulu-dulu mase kecik biase lor, budak. Asal nampak best je mesti nak g gak. huhuhuh. Dulu, mase aku kanak (tak ingat umor berape) kat area-area depan rumah aku nie ade rumah ngaja-ngaji. Aku panggil die owang cikgu Aisyah ngan cikgu Harun. Cikgu Harun tu agak garang lor. Aa-ala komando. Takut-takot. huhuhuh. Selalu je dengor owang ngaji kat rumah tu. So nak dijadikn cerite, aku ngan adek aku pown blajar la mengaji kat situ. huhuhuhuh. Dari alif ba ta sampai la aku reti bace al-quran... ^_^. Macam-macam keperitan, kepayahan, kedegilan, kenakalan. Semue aku lalui. huhuhuhuh.

Macam nie ceritenye...

Mase kecik-kecik biase lor kite cepat bosan ngan something yg kite buat. Nak diikowt kan cerite, aku nie berpakat lah ngan adek buat Projek Hilang Akal, aku tak mau pegi ngaji. Nak ponteng pown bawak geng kowt. hahahaha. Gua cadang cuti sehari dua. Masalahnye dekat sebulan aku tak datang ngaji. tak kantoi tu. Padahal barisan depan umah selang berape rumah jer. hehehe. Betape baeknye aku mase 2. :-). last-last terkantoi gak. Cikgu tu terus menuju ke rumah aku. Mengkhabarkan aku tak datang ngaji dah sebulan. kuang3X. kowang nak tau aku pegi nyorok kat maner??? hahahhaa. kat belakang rumah dowh. Wat2 p tempat ngaji. Tengok-tengok line clear aku teros melincahkan diri cabot belakang umah. Agak-agak cukup sejam aku wat2 balek rumah lor. wahahahaha....

^_^.. Walaupun aku cuti sebulan tapi tetap dapat gaji dari mak aku. hairan betol. Apew lagi. Dapat la buah tangan dari mak aku. haahah. Sejak tu 'pihak atasanku' teros anto aku sampai tempat ngaji betol-betol depan pintu. Dah nampak aku dok baru mak aku bla. hahahhaha. Betape nakalnye aku. Dalam diam-diam ubi berisi. hehehhe. *Memang berisi pon*

Aku ngaji kat situ sampai aku darjah 6 jer. Sebab tingkatan 1 aku dah dok hostel. Cikgu tu pown dah tak dok kat area rumah tu lagi. Dah pindah kat kawasan lain.. ^_^

To be continued

notakecil : hehe nakal jugak awek nih...

Bengang, Bangang dan Bingung

Memang gua rasa bengang la. Bukan setakat bengang gua dapat. Gua dapat bonus, rasa bangang dan bingung. Adakah patut dia suruh gua potong janggut gua. Kalau dia suruh potong bulu lain gua terima juga. Ni tidak. Dah lah biologi dalam badan gua ni agak berlainan sikit. janggut gua ni agak lambat sikit tumbuh. Dalam 3 tahun panjang 2 inci saja. Mungkin gua patut buat appointment ngan Dr House untuk bantu membuatkan janggut gua cepat panjang. Tu yang gua bengang. Sayang gila mau potong. Gua baru bercadang nak buat janggut macam Serj Tankian vokalis System Of A down atau Shavo Odadjian basses System Of A Down.

System Of A Down

Tapi gua mau cerita sikit lah Pro dan Kontra potong janggut ni. Hari tu gua pergi sekolah dulu gua. Cikgu-cikgu gua kata gua macam baru lepas SPM. Masih nampak muda beb. Tak kembang kempis hidung gua time tuh. Bukan setakat hidung yang kembang, dengan bibir gua sekali kembang. Bibir gua dah macam nampak penyangkut baju. Telinga gua bertukar jadi piring astro. Mata gua berkelip-kelip macam kunang-kunang beb.

Tapi ada yang membuat piring astro gua hilang signal. Panas telinga gua dengar. Hari tu gua pergi minum ngan member kat restoran. Jadi gua panggil lah awek ni mau buat order. Dengan selamba seraya awek tu datang.

Awek : Ya adik mau minum apa?

Gua : Errrr. Bagi saya Teh O Ais. *Gua ni nampak budak kah?*

Ketawa terbahak-bahak member gua kena panggil adik. Celaka punya member. Dah lah ketawa dorang tu kuat gila babas. Kalah suara penyokong bola kat stadium. Nasib baiklah awek tu cantik. Menarik penampilan. Cair gua tengok. Manis pulak rupanya, macam Teh O Ais dia.

Notakecil :
Bapa gua marah sebab gua awal pagi gua dah kudapan ngan gitar elektrik gua.. haha

Dua Hati

Sumber sudah ada. Tapi tidak tahu mana satu yang patut diangkat. hatiku sudah pusing. bermacam - macam difikir. mahu kata hepi, ada juga. tapi tak lah sampai hepi guling-guling. kadang-kadang risau pun ada juga. tapi bukan lah risau macam fikir pasal masalah negara. takut-takut salah pilih menyesal pulak.

kalau aku pilih awek A memang best. siap boleh main gulung-gulung tali macam Man Kidal. awek A memang cantik. lentik badan nya. amat menggoda. suara lunak merdu gila tahap dewa. rupa paras pun memang sedap mata memandang. ibuku pun berkenan juga dengannya. tapi sayang seribu kali sayang atau mungkin lebih sayang sejuta kali sayang kuasa dua, aku hanya dapat bertemu dan bermesra dengannya dalam masa dua bulan saja. lepas tu awek A ni akan duduk rumah tanpa disisiku selama beberapa bulan.


kalau pilih awek B pulak menampakkan diri ini elegen. yakah???...
benda ni memang berjasa sepanjang masa. rupa tak lah nampak macam artis terkenal. tapi ok lah aku tengok awek ni. kiut jugak. walaupun benda B ini hanya bermain masa tapi emmm tapi apa aekkk. haha. benda B ni boleh dijamah bila-bila masa dimana jua berada. itu yang bagusnya.

monologdalaman : beli gitar elektrik(A) atau jam tangan(B). emmm

Lonely Day

Such a lonely day
And it's mine
The most loneliest day of my life

Such a lonely day
Should be banned
It's a day that I can't stand

The most loneliest day of my life

Such a lonely day
Shouldn't exist
It's a day that I'll never miss

Such a lonely day
And it's mine
The most loneliest day of my life

And if you go, I wanna go with you
And if you die, I wanna die with you

Take your hand and walk away

The most loneliest day of my life

Such a lonely day
And it's mine



It's a day that I'm glad I survived

Pelan Pelan Saja

ku tahu kamu pasti rasa
apa yang ku rasa
ku tahu cepat atau lambat
kamu kan mengerti

hati bila dipaksakan
pasti takkan baik
pantasnya kamu mencintai
yang juga cintai dirimu
cuma kamu


lepaskanlah ikatanmu dengan aku
biar kamu senang
bila berat melupakan aku
pelan-pelan saja

tak ada niat menyakiti
inilah hatiku
pantasnya kamu mencintai
yang juga cintai dirimu
cuma kamu

pelan pelan saja



notakecil : pelan pelan saja

Politics Is Not About Politics

Sinopsis
Cerita ini mengesahkan dua penjenayah wanita tua Audee Cullen Gomez dan dia punya komrad setia mahu mampus tahap dewa gila babas punya la iaitu Nazrah zulkifli yang pandai guna kata-kata politik. tidak guna betol la. haha. Bunkface betul la dorang ni. tiada keja la. suka sangat kenakan aku ni.

Tema
Nahas la korang dua. nekad mahu balas dendam. haha

Persoalan
- hemohemo betol. carilah orang lain. yang pilih aku kenapa
- jenayah high profile yang tidak dapat dimaafkan. haha

Plot
dijalin menurut kronologi

Watak dan Perwatakan Audee Cullen Gomez

- bakal menjadi cikgu English.
- memang haru biru la anak murid dia. padan muka. hahaha
- suka main gitar. entah betul ka tidak. *jangan marah*
- sahngat kuat makan. agak naga la kalau jumpa makanan.
- shopaholic tahap datin.
- kalau boleh dengan shoping kompleks tu dia beli.
- haha.
- gurau saja
- mereng
- monster eaterrrr



Nazrah Zulkifli

- mana berus gigi saya
- nahas kau kalau tidak tunaikan
- chubby. kelas kenderaan berat
- republik dengan orang tua diatas ni
- hentikan semua propaganda ini

Athirah Ibrahim

- mangsa kejadian dalam konspirasi dua orang tua penyihir tuh...grrrr
- akan berobah menjadi naga bila jumpa makanan
- suka merepek kat blog dia. haha
- oi tira kasi kena dorang ni balik
- tidak puas hati betul la aku dengan dorang ni

Latar
latar masa - entah jam berapa
latar tempat - Facebook
latar masyarkat - masyarakat yang kuat makan. hahahah

Gaya bahasa
peribahasa - buah cempedak diluar pagar, ambil galah tolong jolokkan, saya budak baru belajar, kenapa suruh saya jolok. apa aku merepek ni

Nilai
- Nazrah tunaikan janji anda
- Audee punya rancangan rupanya semua ni. grrrrr.

Kesimpulan
akan bernekad mahu kenakan penjenayah ni.
korang berdua membuat masalahku menjadi bermangkok-mangkok

notakecil
- minta maaf kalau bahasa kasar.
- minta maaf grab gambar tanpa izin
- saya lapar, belanja saya makan. hehe

Money


Money can buy plant but nature
Money can buy blood but not life
Money can buy clock but not time
Money can buy globe but not earth
Money can buy house but not home
Money can buy food but not appetite
Money can buy medicine but not health
Money can buy book but not knowledge
Money can buy insurance but not safety

Well you see, money is nothing

Bandar Rindu Aku

Memang dah set dalam kepala otak. aku dah save dalam memori ku. siap ada nama fail lagi. "bandar rindu kat aku.exe". sedap gila. penat plan projek ni. siap ada peperwork lagi. tak cukup plan atas kertas aku sambung plan kat baju member. masak aku. haha. "hoi Jongang kau nak mampos. aku sumbat ubat hormon perempuan kat mulut kau baru tau. baju aku kau bantai."

prett prett. bunyi hon kat luar rumah. dengan muka kering macam kena tampar malaikat aku menghampiri pintu. pintu ku buka. ahhh silau nya. dekat sangatkah matahari hari ni. hoi Din cuba kau cari suis matahari ni. silau lah Din. apa SUIS?. pembuka tayar ada. kau nak.? hehe.

lalu aku keluar.

apahal kau hon-hon ni. kereta siapa lagi kau bawa ni. HAHH kan kita nak pergi bandar hari ni jadi aku sewa la kereta. hahahahaha. ini bukan kereta, ini biawak penuh kurap. kami terbahak-bahak. macam mau terkencing gelak ketawa.

kita nak pergi mana ni. "kita nak pergi negori sembilan. kita akan jadi kan negori sepuloh. kau ni berlagak la Din. haha. dah la bibir ala-ala Angelina Jolie, hidung belatuk. shial kau Jongang haha. eh apahal banyak mentol dalam kereta ni. untuk apa jugak mentol ni. (ish bengap la kau ni). Din mentol tu untuk detect lemak kat badan. kalau berlampu maknanya banyak lemak. FAHAM. err kan i slap your face. kan can. kan or kinabatangan.

akan bersambung..

Hadapi dengan senyuman

Hadapi dengan senyuman
Semua yang terjadi
Biar terjadi .
Hadapi dengan tenang jiwa
Semua
Kan baik baik saja

Bila ketetapan tuhan
Sudah ditetapkan
Tetaplah sudah
Tak ada yang bisa merubah
Dan takkan bisa berubah

Relakanlah saja ini
Bahwa semua yang terbaik
Terbaik untuk kita semua
Menyerahlah untuk menang

Sentuhan Pertama

ku intai ku risik si dia yg manis
indah paras menawan hati
kulit halus lembut menggetar jiwa
sesekali tatap matanya tajam menikam sukma
aku tersipu malu sendirian
hati terpaut sungguh aku tidak dusta

hari-hari ku terasa di temani si dia yang setia
langkah gerak tarinya sempurna di mataku
adakala aku cemburui insan di sampingnya
ah, alangkah indah andai dia aku miliki

berlalu sempurnama hatiku makin rawan
lalu ku turutkan rasa hati yg mengasak jiwa
ku perkhabarkan kepada kedua orang tuaku
syukur pilihanku diterima dgn rela hati
terus sehela nafas merisik si dia
rupanya dalam sendu si dia memendam rasa yg sama

sugguh ku menangis tak berair mata
akhirnya si dia menjadi miliku yg mutlak
ku peluk semahu hatiku
dia balasi aku dgn debaran yg sama
sungguh aku takkan membiarkan dia berlalu pergi
sungguh aku cinta dia.....city...
honda....kuasa impian anda..

the power of dreams.

hasil nukilan : Aimi Adilah Morsidee
Terima Kasih

Saling Berganti

Bermula dengan setitik cahaya matahari. Cahaya yang lembut membasahi muka ini. Dengan sepenuh tenaga yang tersimpan disetiap darah yang merah, setiap urat yang melingkar, dengan langkah pertama bangkit untuk menyucikan diri agar diri ini senantiasa bersiap sedia menghadapi jalan liku yang penuh ranjau onak dan duri.

Terdengar suara kali dari kejauhan. Suara lunak burung berkicauan. kebisingan kota mula tersebar di setiap pelusuk inci kota. Ada yang berhempas pulas menggunakan setiap tulang empat kerat nya untuk mencari sebutir nasi untuk keluarga. Ada yang sanggup berjalan jauh agar kotak hati ini terisi punuh dengan ilmu. Aku melihat langit. Mungkin jarang sekali orang sedar. Jarang sekali orang memikirkan nya.

Matahari dan Bulan
Saling berganti
Matahari menyinari
Ditemani awan yg setia menanti
Bila matahari menyepi
Bulan pun mari
Ditemani bintang disana sini

Malam makin larut. kebisingan kota mula melarikan diri. Pulanglah srikandi. Dengan hati yang seraya dan peluh yang membasahi. Memikirkan hari esok bagaimana terjadi. kita merancang Tuhan menentukan. Tidurlah. Mulakan hari esok dengan lebih baik.

Klik Sini

Nota Kecil : Hari ini hari jadi Nurul Nadia
Selamat Hari Jadi

Sebalik Hitam

Kadang-kadang ALLAH smbunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat. kita menangis dan tertanya kemana hilangnya matahari, rupa-rupanya ALLAH hendak memberi kita PELANGI.

Kita sering lalai, alpa dengan dunia yang dipinjamkan. Dalam setiap zarah udara yang kita sedut yang kita fikir memberikan nyawa dan kehidupan, kita lupa bahawa semua itu datang dari Allah Tuhan yang Maha Esa. Untuk setiap titik cahaya yang disinarkan matahari yang sentiasa menerangi kehidupan siang agar manusia dan seluruh makhluk dapat bekerja dan mencari rezeki, kita sering lupa, cahaya itu kepunyaan Allah, matahari itu juga hamba Allah.

Saksikanlah kepatuhan matahari dan bulan kepada Tuhannya, yang sentiasa berputar dan beredar pada paksinya, tidak pernah lari keluar walau sedikit pun..kenapa manusia seringkali susah untuk bergerak pada paksinya, mengikut panduan dan sunnah yang diberikan, manusia seringkali suka sahaja untuk melakukan perkara yang bertentangan dengan kebenarannya dan yang sepatutnya. manusia ini suka sahaja untuk mencipta kekacauan dan kemurkaan Allah.


Renungan
Ayat copypaste

Mau


Mau dicapai bulan, bulan tinggi
Mau dicapai langit, langit nun jauh
Mau dicapai awan, awan lari
Mau dicapai bintang, bintang terang.

Apa yang dimau.

Mau dicari ingin, ingin tahu
Mau dicari nama, nama sudah ada
Mau dicari, benang, benang kusut.

Apa yang dimau

Mau diambil bayang, bayang tidak dapat
Mau diambil sayang, sayang menyayang
Mau diambil hati, hati tak tentu
Mau diambil tentu, tak tentu arah
Mau diambil arah, arah mana?

Apa yang dimau

Mau diluah perasaan, perasaan malu
Mau diluah hati, hati buntu
Mau diluah cinta, cintaku hanya padamu

Apa yang dimau?

Pelangi Hidupku


Urat lipat lendan tujuh. berbuih darahku menggelegak dalam tubuh. kena doaku hampir panas. rentak rentang bawa khabar. ku cuba mengawal ombak emosiku. ketika ku tatap ibarat cogan alamat bermalai, emas putih mencengkam tangan gerak gemalai. rasa hati mahu tidak mahu. tetap ku tabahkan hati menerima kenyataan walau hati ini luluh, kerana pelangi itu berjuta di dunia ini.

kekalahanku di medan perang di barisan depan amat menyedihkan. hati mengintai langit mengharapkan keajaiban. sesuatu dariNya agar dapat ku meneruskan peperanganku yang sepatutnya belum selesai. rasanya kini hanya tinggal kenangan. hari ini bulan rembulan. takkan ku lupa rakan seperjuanganku. teruskanlah wahai sahabatku. walau laut memisahkan kita. jangan toleh kebelakang lagi. jangan dan jangan toleh lagi.

kepada rakan-rakanku yang berjaya, teruskan langkah anda.

Sentuhan Pertama

Bangun subuh-subuh.
tidak tahu nak buat apa.
tengok internet wah 3 bar!!.
tanpa membuang masa ambil seat dan main.
entah mengapa nak try buat blog.
nampak mcm gempak.
tapi agak sial pada permulaannya.
asyik2 salah.. perut lapar.. hahahah..
nak turun ke abraar duit tggal 25 sen..
adohai nah sayang beli gula2 pun entah brapa biji jak..
dah brapa hari ku x makan nasi..
asyik2 makan epel ngan biskut..
oi ingat makan epel dengan biskut aku tetap hidup tau... hahah
pinjam duit.. emmm.. hutang lama pun belum terbayar..